Vi har länge diskuterat frågan om kontor. En av oss (Carolina) är en stark förespråkare för att ha det, men en annan (Erik) har varit väldigt skeptisk. I veckan flyttade vi in i en gammal tryckerilokal i centrala Stockholm där vi från och med nu sitter tillsammans med ett helt gäng andra företag i ett öppet landskap.

Anledningen till att vi skaffade kontor nu är främst på grund av att Carolina tjatat med argument som “Vi borde inte lägga tid på att planera var vi ska ses”, “Jag vill inte betala för kaffe”, “Jag vill inte släpa på datorn” och “Jag vill inte ha våra tygpåsar i min garderob hemma”. Det är helt enkelt skönt att ha en fast plats att gå till, en plats för alla grejer, kunna “lämna jobbet på jobbet”, stöka ner med post-its och framförallt – ha kollegor! Man blir lätt lite knäpp av att jobba själv för mycket och argumentet “Jag orkar inte känna mig hemlös på arbetstid längre – jag blir knäpp” blev ett av det viktigaste. Så Erik gav med sig och i skrivande stund är jag på kontoret.

Hur fortsätter vi jobba distribuerat med ett kontor?

Vi är, och vill vara, ett företag som har ett distribuerat arbetssätt. Det innebär att man ska kunna jobba varifrån man vill med datorn som enda redskap. Samtidigt vill vi såklart jobba så effektivt som möjligt och ha en bra arbetsmiljö. Vår utmaning blir att kunna kombinera kontor och frihet.

Majoriteten av oss som jobbar på Go Monday kommer inte sitta på kontoret – de flesta befinner sig inte ens i Stockholm och en anledning till att vi är en attraktiv arbetsplats är just för att vi är platsoberoende. Just därför är transparensen viktig. Allt som sker på företaget ska vara öppet för alla som jobbar hos oss. Hittills har det skett automatiskt eftersom vi diskuterar helt öppet på Slack (läs mer om hur vi jobbar digitalt här). När nu två av oss – de två som diskuterar flitigast – sitter på samma plats så kommer allt mer sägas muntligen på kontoret. Vi går från att ha Slack som kontor till att ha ett fysiskt kontor.

Skillnaden får inte dela på oss

Det är några punkter som vi kommer behöva tänka till på i det vardagliga arbetet.

  • Bjud in kollegor till kontoret. När vi valde kontor så var det viktigt för oss att möjligheten att ta dit gäster finns. De flesta kontorshotell erbjuder det, men mot en avgift där föranmälan krävs och där då administrationen kring det hela skulle kännas som en tröskel. På det kontor vi valt kan våra kollegor komma och hälsa på utan problem då och då.
  • Fortsätta att dela med oss på Slack. Vi får inte glömma att dela med oss av uppdateringar av vad som händer, vad vi arbetar med just nu och hur diskussioner går (även om de pågår muntligen). Förhoppningsvis sitter det så djupt i oss att vi delar med oss på Slack att det sker naturligt ändå, men vi måste ändå dubbelkolla oss själva framöver så vi inte tappar det.
  • Lämna kontoret. Det kommer bli viktigt att vi ibland lämnar kontoret för att inte glömma “vad vi kommer ifrån” och hamna i “kontorsbubblan” utan att vi märker det. Då och då får vi ta våra datorer och besöka våra gamla hotellobbys eller sätta oss på ett fik utanför kontoret. Det kommer förmodligen kännas lite exotiskt så småningom och just det får vara vår varningsklocka.
  • Sätta ett datum för att utvärdera. Bara för att vi har ett kontor nu betyder det inte att vi alltid ska ha det. Vi testar det här nu och ser om det passar oss bättre just nu, men som med allt annat vi gör så testar vi oss fram och är öppna för att tänka om när vi inser att någonting inte fungerar eller kan fungera bättre.

Vi ska jobba för att se till att det aldrig kommer vara en fördel att sitta på kontoret och vi kommer se till att det heller aldrig är en nackdel att göra det – den saken är klar.

Carolina Bolin

Carolina Bolin

Vice VD. Sköter den dagliga driften, är VD:ns högra hand samt ser till att våra partners och kunder är mer än nöjda. Tycker att man ska sluta göra 10-årsplaner för sitt jobbliv och drömmer om att fler personer vågar skapa sina drömliv.