En inblick i vår content-strategi

Öppenhet och transparens är viktiga ledord för Go Monday. Att berätta externt om vad vi gör internt tycker jag är en självklarhet och bland det första jag gjorde när jag startade företaget var att dra igång en blogg. Kanske inte så konstigt, med tanke på att hela idén till Go Monday faktiskt i grund och botten vilar på ett blogginlägg. Men ärligt talat har vi inte varit så öppna externt som jag skulle vilja. I det här inlägget ger jag kort min syn på varför – och framför allt på hur vi ska ändra på det.

Öppenhet handlar inte bara om dela med sig när någon frågar. Öppenhet handlar om att naturligt dela med sig och berätta om vad man gör, hur man tänker och hur man ser på saker även när ingen frågar om det. Det är grunden för transparens och samtidigt grunden för att sticka ut genom bruset och göra ett avtryck. För att vara relevant tror jag att man måste jobba med kvalitativt innehåll och ha en autenticitet och personlighet. Man måste ha en berättelse att föra vidare.

Varför har vi hittills misslyckats med att producera content

Det finns säkert flera skäl till det och i grund och botten handlar det förstås om att jag själv inte prioriterat det tillräckligt och gett det tillräckligt mycket tid. Men ser jag det lite mer på djupet så tror jag att det handlar om två huvudsakliga skäl:

  • Jag tror på kvalitativt och autentiskt innehåll, som har en viss livslängd och faktiskt kan inspirera eller ge människor nya insikter och idéer. Sånt tar lite tid att producera. Det går på en kvart att skriva ner några punkter som tusen andra människor redan skrivit eller att dela ytterligare en bild med ett vackert citat. Men att producera innehåll som betyder något, tar energi. Och det tror jag har gjort att det helt enkelt känts som ett för stort projekt. Vi har satt för höga krav på oss själva och velat nå för många människor, i för många olika kanaler, med för många olika budskap.
  • En annan viktig del är att vi varit (och fortfarande är) väldigt utforskande. Eftersom vi utforskar både marknaden och oss själva har det varit svårt att slå in på en tydlig väg i kommunikationen. Vi har haft en lite för brokig struktur och lite för många obesvarade frågor. Att kommunicera utåt även i det läget kan vara ett sätt att bättre “make sense” även för sig själv, men det har tagit emot och blivit för svårt.

Nu har vi tagit oss tid att ställa oss frågorna som behövde ställas: Vad vill vi berätta? Vad vill folk veta? Vad har vi tid med? Var ska vi börja? Vad gynnar oss? Vad gör vi med min VD-bloggDet blev ett långt telefonsamtal och en period för fundering efteråt. Och nu har vi landat i en strategi som känns bra.

Den strategi vi nu har tagit fram pratar både med partner, kunder, nyfikna, potentiella partner, potentiella kunder och med medarbetare internt. Vi kommer nå alla vi vill nå, men i en hanterbar skala som varken ger skrivblockering eller skrivkramp.

Vem vi vill nå

Vi har tre huvudsakliga målgrupper för vår kommunikation:

  • Du som vill utvecklas vidare i ditt professionella liv. Du tycker sannolikt att jobb ska vara mer än en förvaringsplats eller en lönecheck . Du vill reda ut vad din nästa utmaning är – och du vill ta dig dit.
  • Du som jobbar med att hjälpa människor utvecklas professionellt. Du jobbar själv på fackförbund, karriärcenter eller med omställningsarbete. Och du lägger stort värde vid att hjälpa dina medlemmar, klienter eller kunder.
  • Du som delar vår syn på världen. Du tycker precis som vi att arbetslivet behöver bli mer flexibelt, öppet och dynamiskt. Och att potential alltid ska få vara viktigare än historik.

Så jobbar vi med content från och med nu

Det här är vad vi fokuserar på, för de tre målgrupperna:

  1. Whitepapers till partners. För fackförbund, karriärcenter och på sikt andra partnersegment, skapar vi “whitepapers”. Vi berättar om vår erfarenhet av karriärtjänster och att införa karriärtjänster, framgångsfaktorerna, utmaningarna, vad man kan förvänta sig som resultat, hur man väljer leverantör. Det lär bli 3-4 sidor i pdf, finns tillgänglig på webben om man anger sin e-postadress och vi delar också självklart ut den till potentiella kunder. Status: Skapas just nu. 
  2. Nyhetsbrev till partner. Till partner skickar vi också nyhetsbrev. Små updates om vad vi har på gång, utdrag ur whitepapers, tips, lärdomar, länkar till inlägg från bloggen och teasers om vad som är pång. Status: De första utskicket är tänkta att ske under november.
  3. Nyhetsbrev till konsument. Här ska vi hitta en form för att enkelt påminna om att vi finns, berätta om andra tjänster, och vad som är på gång hos Go Monday. Status: De första utskicket är tänkta att ske under november. 
  4. Egen blogg till de som vill följa oss på vår resa. Det är den du läser nu. Bloggen ska vara som ett titthål in i verksamheten: “Följ vår resa mot bättre jobb för 1 miljon människor”. Det är vår story. Här finns ingen tydlig strategi kring vad vi skriver om – vi skriver om det vi håller på med och hur vi ser på saker och ting. Vi delar med oss av lärdomar och erfarenheter om transparens, startups, företagande och mycket mer. Alla medarbetare uppmuntras att vara med. Vi jobbar med gästinlägg från företag och personer vi jobbar med. Vi skriver i våra egna namn på bloggen. Första mål: 1 inlägg per månad. 
  5. På LinkedIn når vi de som delar vår syn på världen. LinkedIn är det givna sociala mediet för oss. Vi använder det för att berätta om vår syn på världen. Grunden är inläggen från bloggen. De återanvänder vi och skriver om i nya vinklar. Första mål: En post per vecka.
  6. På Facebook och kanske Instagram når vi konsument (och egenföretagare). Kanske startar vi även en egen “karriärblogg”. Status: Vi prioriterar inte detta nu. Kommer senare. 
  7. På vd-blogg delar jag med mig av min vardag. VD-blogg är ju det: vd:s blogg. Den använder vi som en del i vår plattform. Sådant som skrivs där hänvisar vi till i andra kanaler. Och på vd-blogg hänvisar vi till andra kanaler. Status: jag bloggar vidare

Om ett kanske ett halvår blir det dags att göra en första utvärdering och se hur det går med strategin. Vi får se tillbaka på hur vi lyckats med det vi tänkt göra och vilken effekt det fått. Som alla strategier är de helt värdelösa om de inte utförs och om de inte fortsätter utvecklas.

Hoppas du följer med!

Erik Fors-Andrée

Erik Fors-Andrée

Grundare och VD. Erik vill påskynda utvecklingen mot ett mer flexibelt, öppet och dynamiskt arbetsliv. Han står för visionen, leder utvecklingsarbetet och ser till att vi växer. Du läser mer av och om Erik på hans vd-blogg.